Vakuuttamisen pääsääntö

Pääsääntö on, että vakuutettavia ovat kaikki ne ajoneuvot, jotka jonkinlaisen moottorin avulla kulkevat kovempaa kuin 25 km tunnissa (=rakenteellinen nopeus) tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg. Sähköavusteisista pyöristä ei tarvitse vakuuttaa niitä, joiden moottorin teho on enintään 250 W JA joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. 

Mitä rakenteellinen nopeus tarkoittaa?

Se on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.

  • Jos laite viritetään kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h, sille tulee hankkia liikennevakuutus.
  • Jos rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, laite tulee liikennevakuuttaa, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 kilometriin tunnissa.

Miten laitteen paino määritellään?

Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina, eli esimerkiksi ajoneuvon akun paino lasketaan mukaan ajoneuvon nettopainoon. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.

Erityistapauksia

Vakuutetaanko lasten käytössä olevat sähköiset autot?

Lasten käyttöön tarkoitetut erilaiset sähköiset liikkumisvälineet tulee vakuuttaa, jos laitteen paino ylittää 25 kg tai nopeus 25 km/h. Käytöksi lasketaan myös liikkuminen omalla pihalla, eli vakuutus tarvitaan, vaikka kulkuneuvolla ei ajettaisi yleisillä teillä.

Vakuutetaanko päältä ajettavat ruohonleikkurit?

Ruohonleikkuria ei vakuuteta, jos sen nopeus on enintään 15 km/h ja sitä ei tarvitse rekisteröidä. Rekisteröintiä ei tarvitse tehdä yksinomaan selkeästi rajatulla omakotitalon piha-alueella käytettäville ruohonleikkureille. Sama käytäntö koskee myös muita työkoneita ja traktoreita.

Lisätietoa ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuudesta ja alueesta, jolla rekisteröintiä edellytetään, saa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista (https://www.traficom.fi/fi/).

Pitääkö sähköpyörätuolille hankkia liikennevakuutus?

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle yksinomaan vammaisen käyttöön tarkoitetulle liikkumisen apuvälineelle, jota ei tarvitse rekisteröidä, ja joka on luovutettu vammaisen henkilön käyttöön hyvinvointialueen toimesta.

Jos ajoneuvon hankkii tai on hankkinut omatoimisesti (esim. omalla rahalla, sosiaalitoimen myöntämällä taloudellisella avustuksella tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella), tulee sille lähtökohtaisesti ottaa liikennevakuutus, ellei se käyttötarkoitukseltaan ja ominaisuuksiltaan vastaa edellä mainittua. Vakuuttamisvelvollisuudesta vapauttamiseksi seuraavien edellytysten on täytyttävä:

Ajoneuvon ominaisuudet: Ajoneuvon tulee olla sähköpyörätuoli tai ominaisuuksiltaan siihen verrattavissa oleva kevytrakenteinen ajoneuvo.

  • Tyypillisesti sähköpyörätuoliin rinnastuvia ajoneuvoja voivat olla esimerkiksi neli- tai kolmipyöräiset sähkömopot.
  • Kaksipyöräisiä sähköajoneuvoja, itsestään tasapainottuvia ajoneuvoja tai maastomönkijöitä sen sijaan ei pidetä sähköpyörätuoliin verrattavina liikkumisvälineinä.

Ajoneuvon käyttötarkoitus: Ajoneuvon tulee toimia yksinomaan vammaisen henkilön liikkumisen apuvälineenä ja sen tulee olla tarkoitettu tukemaan vammaista pääsääntöisesti jalankulkuun rinnastuvassa liikkumisessa.

  • Liikkumisrajoitteen tulee johtua vammasta. Jos liikkumisrajoite johtuu esimerkiksi ikääntymisestä, on liikkumisväline vakuutettava.
  • Ajoneuvon käytön tulee olla perusteltua vammaiselle lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä.
  • Ajoneuvon käyttötarkoitus tulee olla osoitettavissa lääkärinlausunnon avulla. Lääkärinlausuntoa ei tarvitse omatoimisesti toimittaa mihinkään, ellei sitä erikseen pyydetä.
  • Lausunto voidaan kirjoittaa esimerkiksi apuvälinesuosituksen muotoon. Lausunnossa tulee kuvata vammaisen henkilön keskeiset liikkumista haittaavat toiminnalliset rajoitteet sekä ajoneuvon käyttötarve.
  • Jos vammaisella on jo käytössään yksi tai useampia sähköpyörätuoleja tai näihin verrattavissa olevia ajoneuvoja, tulee lausunnossa ottaa kantaa siihen, miksi uuden ajoneuvon hankinta edellisten rinnalle olisi perusteltua nimenomaan lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä. Käyttötarkoitus tulee olla perusteltavissa jokaisen ajoneuvon osalta erikseen. 

Jos vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettu liikkumisväline aiheuttaa vahingon, Liikennevakuutuskeskus maksaa osallisille liikennevakuutuksen mukaiset korvaukset.

Vakuutetun laitteen yksilöiminen

Miten yksilöidään ja tunnistetaan ne vakuutettavat liikkumisvälineet, joissa ei ole rekisterikilpeä? 

Laitteet yksilöidään esimerkiksi runkonumeron tai valmistenumeron avulla. Sen löydät helpoiten laitteen mukana saaduista papereista. Sähköisiin liikkumisvälineisiin liittyy usein myös mobiilisovellus, jossa laitteelle on annettu yksilöivä tunnistenumero tai vastaava tieto. 

Jos poliisi pysäyttää, miten osoitan, että rekisteröimättömällä ajoneuvollani on vakuutus? 

Vakuutusyhtiön verkkopalvelussa näkyy, mitä vakuutuksia sinulla on. Jos sähköinen kulkuväline on lapsen käytössä, vakuutuksesta voi ottaa verkkopalvelussa kuvakaappauksen, jonka voi tallettaa lapsen matkapuhelimeen.

Jos liikut vuokratulla sähköpotkulaudalla, laudan vuokrannut yritys vastaa vakuutuksen ottamisesta.

Vakuuttamattomat liikkumisvälineet

Mitä seuraa, jos ajan vakuuttamattomalla sähköisellä liikkumisvälineellä? 

Jos laite on vakuuttamisvelvollisuuden piirissä, se on ilman vakuutusta käyttökiellossa. Jos sillä siitä huolimatta ajetaan, seurauksena on vakuuttamattomuusmaksu. Sen suuruus on aina moninkertainen verrattuna vakuutusyhtiöistä ostettavaan vakuutukseen. 

Voiko vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa varsinaisen tieliikenteen ulkopuolella? 

Ei voi. Vakuuttamaton ajoneuvo on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa missään. Vahinko ei katso paikkaa, ja siksi liikennevakuutus korvaa myös tieliikenteen ulkopuolella tapahtuneet vahingot. 

Vahinkotilanteet

Millaisia korvauksia vakuutetulla sähköpotkulaudalla onnettomuuteen joutunut kuljettaja saa? 

Korvauksien laajuus riippuu siitä, onko kyseessä yksityisomistuksessa oleva sähköpotkulauta vai sähköpotkulautoja vuokraavan yrityksen sähköpotkulauta.  

Yksityisomisteisen laudan kuljettajalle korvataan kaikki henkilövahingosta aiheutuneet kustannukset, kuten mahdollinen kuntoutus tai työkyvyttömyys. Sen sijaan vuokrayrityksen sähköpotkulaudalla ajaneen osalta liikennevakuutus korvaa vain sairaanhoitokulut. 

Ulkopuolisille aiheutuneet vahingot korvataan riippumatta siitä, kuka sähköpotkulaudan omistaa. 

Miten toimin, jos joudun kolariin, jonka aiheuttaja on sähköinen liikkumisväline, jolla on liikennevakuutus? 

Vahingot korvataan sähköisen liikkumisvälineen vakuutuksesta. Voit tehdä vahinkoilmoituksen suoraan laitteen vakuuttaneeseen vakuutusyhtiöön, mikäli se on tiedossa. Jos vakuutusyhtiö ei ole tiedossa, ota yhteys sähköpotkulaudan omistajaan, eli kyseisen laitteen vuokranneeseen yritykseen. Kolaripaikalla kannattaa dokumentoida esimerkiksi valokuvien avulla mahdollisimman tarkasti sekä onnettomuustilanne että tapahtumaan osalliset tahot. 

Mitä tapahtuu, jos vakuuttamaton ajoneuvo aiheuttaa kolarin? 

Kolarin aiheuttaneen kuljettajan omia vahinkoja ei korvata. Jos ajoneuvo kuuluu vakuuttamisvelvollisuuden piiriin, korvaa Liikennevakuutuskeskus muiden osapuolien vahingot. Sen lisäksi Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattoman ajoneuvon omistajalta vakuuttamattomuusmaksun. 

Mitä kannattaa huomioida, kun ostaa sähköisen liikkumisvälineen?

Vakuuttamisvelvollisuuden kannalta on erittäin tärkeä selvittää laitteen rakenteellinen nopeus ja paino. Mikäli laite kulkee yli 25 km/h TAI se on painoltaan yli 25 kg, se tulee liikennevakuuttaa. Laitteen rakenteelliseksi nopeudeksi katsotaan laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen asettama huippunopeus. Itse tehty laitteen säätäminen kulkemaan korkeintaan 25 kilometriä tunnissa ei poista laitteen vakuuttamisvelvollisuutta.

Sähköavusteisista pyöristä ei tarvitse vakuuttaa niitä, joiden moottorin teho on enintään 250 W JA joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. 

Jos laitteen nopeus on yli 25 km/h, on suositeltavaa selvittää, saako laitetta käyttää Suomen tieliikenteessä.