Liikennevakuutus ei takaa laitteen tieliikennekelpoisuutta

Liikennevakuutuskeskus (LVK),
14.6.2024 | Tiedote

Liikennevakuutuslakiin tuli kesäkuun alussa muutoksia, ja osa sähköisistä liikkumisvälineistä tulee nyt vakuuttaa. Liikennevakuutus ei kuitenkaan takaa sitä, että laitteen käyttö olisi sallittua tieliikenteessä. Jos sähköisen liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h tai teho yli 1 kW, ei laitetta voi käyttää tieliikenteessä.

Liikennevakuuttaminen ei kulje käsi kädessä vakuutettavan ajoneuvon tieliikennekelpoisuuden kanssa. Liikennevakuutusvelvollisuus koskee myös monia sellaisia liikkumisvälineitä, jotka eivät ole sallittuja tieliikenteessä.

Jos sähköisen liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h tai teho yli 1 kW, ei tällaista laitetta voi käyttää tieliikenteessä ilman että se on tyyppihyväksytty sopivaan luokkaan, esimerkiksi mopoksi. Lisäksi tällaisella ajoneuvolla on vakuuttamis- ja rekisteröintivaatimuksia, ja sitä koskevat myös ajokorttisäännökset.

- Yksinkertaistettuna tämä menee niin, että laite ei ole tieliikennekelpoinen, jos se ei kuulu mihinkään ajoneuvolaissa määriteltyyn ajoneuvoluokkaan. Esimerkiksi kevyt sähköajoneuvo on määritelty ajoneuvolain 29 pykälässä ja jos tällaisen laitteen nopeus säädetään korkeammaksi kuin 25 km/h, ei sillä ole asiaa tieliikenteeseen, toteaa Traficomin tarkastaja Lassi Varis.

Liikennevakuutus turvaa muuallakin kuin tieliikenteessä

Liikennevakuutuslain uudistus toi vakuuttamisen piiriin pääsääntöisesti kaikki ne sähköiset liikkumisvälineet, jotka joko painavat enemmän kuin 25 kg tai joiden nopeus on yli 25 km/h. Vakuutus antaa turvaa vahinkojen varalta muuallakin kuin tieliikenteessä – käytännössä vakuutus kattaa melkein missä tahansa tapahtuneet vahingot. Vakuutuksen laajalla korvauspiirillä on haluttu varmistaa, että vahingonkärsinyt ei jää ilman korvauksia.

- Liikenne arkikielessä käsitetään yleensä tieliikenteenä, mutta liikennevakuutuksen yhteydessä käsite on laajempi. Pääsääntöisesti vahingot korvataan, olivatpa ne tapahtuneet jäällä, pellolla tai metsässä, kertoo Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.

Uudistettu liikennevakuutuslaki tuli voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Vakuuttamisvelvollisuus ei koske sähköavusteisia pyöriä, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ja moottorin suurin sallittu teho on 250 W.

Vahingonkärsinyt voi hakea korvausta suoraan vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiöstä. Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska vakuutuksen sisältö on määritelty laissa, liikennevakuutus on samanlainen kaikissa vakuutusyhtiöissä.

Lisätietoja

Traficom: Sähköiset liikkumisvälineet - laitteiden tekniset vaatimukset ja tieliikennekelpoisuus

Liikennevakuutuskeskus: Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen

Selvitä oman ajoneuvosi vakuuttamisvelvollisuus liikennevakuutustestin avulla

Ajoneuvolaki

Liikennevakuutuskeskus
sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi

Johtaja Janne Jumppanen, p. 040 450 4543

Korvauspäällikkö Antti Tuulensuu, p. 040 450 4671

Viestintä, 040 450 4700, viestinta(@)vakuutuskeskus.fi

Traficom

Tarkastaja Lassi Varis, lassi.varis(@)traficom.fi, p. 0295 390 203

Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi