Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta

Onnettomuustietoinstituutti (OTI),
14.2.2024 | Tiedote

Tuulilasin eheys ja puhtaus on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta monesta syystä. Jos lasissa on halkeamia, naarmuja tai se on likainen, vääristää se kuljettajan näkyvyyttä ja tekee vaikeaksi havaita muita tiellä liikkujia, kuten autoja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Tuulilasi on myös osa auton rakenteellista eheyttä. Säröillä oleva tai halkeamien heikentämä tuulilasi voi kolaritilanteessa vähentää auton turvallisuutta. Viallinen tuulilasi voi vaikuttaa paitsi kameraan perustuvien turvalaitteiden toimintaan, mutta myös turvatyynyn toimintaan ja näin heikentää autossa matkustavan suojaa onnettomuustilanteessa.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan tuulilasin puutteellinen kunto tai likaisuus tai häikäisyn mahdollisuus esiintyi yhteensä joka kolmannessa henkilö- tai pakettiautolla ajetussa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2013–2022.  ­

- Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toistuvasti esittäneet tiedotuksen lisäämistä ajoneuvoon ja sen kuntoon liittyvistä riskitekijöistä. Tuulilasin kunto on yksi tärkeä osa liikenneturvallisuutta, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty toteaa.

Autoilijoille tarjolla ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia pääsiäisliikenteessä

Autoalan opiskelijat tekevät autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä, kiirastorstaina 28.3., pitkäperjantaina 29.3. ja pääsiäismaanantaina 1.4.2024 klo 12-18 seuraavilla paikkakunnilla:

Hämeenlinna -> ABC Tiiriö
Lappeenranta -> ABC Viipurinportti
Lohja -> ABC Lohja
Oulu -> ABC Tupos Liminka
Raisio -> ABC Raisio
Tampere-> ABC Pirkkala

Kirkkaasti Turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) yhteinen liikenneturvallisuuskampanja, joka on järjestetty jo useana vuonna. Kampanjalla lisätään autoilijoiden tietoisuutta tuulilasin kunnossapidon tärkeydestä. Tuulilasitarkastuksilla kerätään hyödyllistä seurantatietoa liikenteessä olevien autojen tuulilasien kunnosta.

Lisätietoja

liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, Onnettomuustietoinstituutti, p. 040 922 1365
tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, p. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Tommi Lehtovirta, Saint-Gobain, p. 040 182 8692