Vanhempien työikäisten kuolonkolarit ovat vähentyneet merkittävästi ─ moottoriajoneuvojen yhteenajoja ennätysvähän vuonna 2024

Onnettomuustietoinstituutti (OTI),
19.2.2025 | Tiedote

Vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi kaikkiaan 194 henkeä. Vanhempien työikäisten kuolonkolareita oli seitsemän edellisvuotta vähemmän. Moottoriajoneuvojen välisiä kuolemaan johtaneita yhteenajoja oli viime vuonna 59 kappaletta, mikä on vähiten koko 2000-luvulla.

Ennakkoraportin mukaan vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 194 henkilöä. Onnettomuuksia oli yksi vähemmän kuin edeltävänä vuonna, kun taas kuolleiden määrä oli täysin sama.

45–64-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli vuonna 2024 yhteensä 32 eli seitsemän vähemmän kuin vuonna 2023. Vähenemä johtuu etenkin kohtaamisonnettomuuksien vähentymisestä kahdeksalla onnettomuudella.

- Tässä ikäluokassa on havaittavissa merkittävä myönteinen trendi. Verrattaessa vuosien 2010–2014 ja vuosien 2020–2024 onnettomuusmäärien keskiarvoja ovat vanhempien työikäisten aiheuttamat kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähentyneet kolmanneksella (33 %), OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius tähdentää.

Nuorempien työikäisten eli 25–44-vuotiaiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä kasvoi hieman vuonna 2024. Onnettomuusmäärä 35 oli kuitenkin yhä selvästi pienempi kuin vuosina 2020–2022.

Yli 64-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui viime vuonna yhteensä 41. Määrä on ollut käytännössä sama viimeiset neljä vuotta. Alle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta vuosi 2024 oli onnettomuusmäärältään tyypillinen. Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli kaikkiaan 32 onnettomuuksien jakautuessa tasaisesti eri kuukausille. Lasten ja nuorten näkökulmasta vuosi 2024 oli tieliikenteessä edellisvuotta heikompi. Alle 25-vuotiaita jalankulkijoita menehtyi seitsemän, polkupyöräilijöitä kolme ja kevyellä sähköajoneuvolla liikkuneita kaksi.

− Kansallisen liikenneturvallisuusstrategiamme mukaisesti työtä on yhä jatkettava, jottei kenenkään tarvitse menehtyä tai vammautua vakavasti liikenteessä, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Yhteenajot vähentyneet merkittävästi

Moottoriajoneuvoille tapahtuneista onnettomuuksista viime vuonna yli puolet eli 81 onnettomuutta oli yksittäisonnettomuuksia. Yhteenajoja oli kaikkiaan 59. Vuonna 2023 yhteenajojen määrä vastaavasti oli 64, kun se vielä vuonna 2020 oli 89.

- Vaikka onnettomuusmäärissä ei tapahtunut suuria muutoksia, on merkillepantavaa, että vuosi 2024 oli toinen vuosi putkeen, kun moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja oli selvästi yksittäisonnettomuuksia vähemmän, Salenius sanoo.

Tutkittavia jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli viime vuonna kaikkiaan 39. Onnettomuuksissa kuoli 18 jalankulkijaa ja 21 polkupyöräilijää. Tieliikenteessä kuoli lisäksi neljä kevyellä sähköajoneuvolla liikkunutta henkilöä sekä yksi hevosajoneuvolla liikkunut henkilö.

Alueittain tarkasteltuna suurimmat onnettomuusmäärien muutokset tapahtuivat Etelä-Savossa ja Kymenlaaksossa. Kummassakin oli vuonna 2024 viisi onnettomuutta ja kuollutta edellisvuotta enemmän.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedoilla tarkoitetaan lautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tarkemmat tiedot onnettomuuksien kulusta ja taustoista selviävät onnettomuustutkintojen valmistuttua ja ne julkaistaan vuodenvaihteessa 2025-2026.

Lisätietoa

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

erityisasiantuntija Salla Salenius, p. 040 922 0804 
liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344
viestintä, p. 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi 

Tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet vuonna 2024, ennakkoraportti

OTI ennakkoraportti 2024, alueelliset luvut tutkijalautakunnittain

Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa

Tutkijalautakunnat ottavat tutkittaviksi pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa mukana ollut henkilö on kuollut kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tutkintaan otetaan myös onnettomuudet, joissa kuolema on aiheutunut sairauskohtauksesta. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 päivän kuluessa onnettomuudesta, mutta sairauskohtaukseen kuolleet eivät sisälly lukuihin.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi OTI kokoaa tilaston liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi