Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista

Onnettomuustietoinstituutti (OTI),
6.3.2025 | Tiedote

Vuosina 2014-2023 tieliikenteessä tapahtui lähes 1500 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. Kahdella kolmasosalla kuolonkolarin aiheuttaneesta oli viitteitä päihderiippuvuudesta.

Tutkijalautakunta-aineistosta tehdyn koosteraportin mukaan vuosina 2014–2023 tapahtui yhteensä 1 499 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 528 eli 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. 

Päihtyneiden kuljettajien aiheuttamista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 62 prosenttia oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita osallisia. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksien lisäksi päihtyneet moottoriajoneuvokuljettajat olivat pääaiheuttajina yhteensä 15 jalankulkijan, polkupyöräilijän tai kevyellä sähköisellä liikkumisvälineellä liikkuneen menehtymiseen johtaneessa onnettomuudessa.

Ainoastaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajoi päihtyneistä onnettomuuskuskeista noin puolet, 52 prosenttia. 38 prosenttia ajoi alkoholin ja jonkin muun päihteen vaikutuksen alaisina. Joka kymmenes ajoi jonkin muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisina.

Useilla päihdeongelmaisilla on yhä ajo-oikeus

Tarkasteluaineiston mukaan kuljettajista 65 prosentilla oli viitteitä päihderiippuvuudesta.

−  Kaksi kolmasosaa päihdekuskeista vaikuttaisi täyttävän päihderiippuvuuden kriteerit. Heillä ei pitäisi olla ajo-oikeutta. Taustaongelmana on se, että vain pieni osa niistä, jotka ovat päihdeongelmaisia, on todettu sellaisiksi. Tältä osin epäonnistumme yhteiskunnassa ajokorttidirektiivin noudattamisessa, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kertoo.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan päihdeonnettomuuksien syntymistä tehokkaasti ehkäisevä mekaaninen toimenpide on alkolukko rattijuopumuksesta toistuvasti kiinnijääneille kuljettajille.

−  Alkolukon määrääminen toistuvasti rattijuopumuksesta kiinni jääneille voisi ehkäistä onnettomuuksia tehokkaasti, Räty sanoo.

Päihdeongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tutkijalautakuntien mukaan ovat päihderiippuvuuden tunnistaminen terveydenhuollossa, päihderiippuvuuden käsitteleminen ajoterveyttä heikentävänä sairautena sekä lääkärien ja poliisin yhteistyön syventäminen ajoterveysvalvonnassa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet Suomessa.

Lisätietoa

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, p. 040 922 1365 etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344
viestintä, p. 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi


Onnettomuustietoa tiiviisti 1/2025 - Päihdeonnettomuudet vuosina 2014-2023

Onnettomuustietoa tiiviisti 1/2025 - Päihdeonnettomuudet-tietopaketti 2025, kuvioiden data

22.5.2024 Tiedote: OTI-päihderaportti 2024

Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa

Tutkijalautakunnat ottavat tutkittaviksi pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa mukana ollut henkilö on kuollut kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tutkintaan otetaan myös onnettomuudet, joissa kuolema on aiheutunut sairauskohtauksesta. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 päivän kuluessa onnettomuudesta, mutta sairauskohtaukseen kuolleet eivät sisälly lukuihin.


Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.  www.oti.fi